Program studiów

Studia obejmują łącznie 176 godzin zajęć, zarówno teoretycznych jak i praktycznych.

Zajęcia teoretyczne realizowane są w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego przez doświadczonych wykładowców z obszaru psychologii transportu z długoletnią praktyką, która umożliwia analizę trudnych przypadków z jakimi mogą spotkać się absolwenci studiów podczas własnej praktyki zawodowej. Instytut wyposażony jest w labolatorium składające się z bogatego oprzyrządowania różnych producentów oraz bogatą pracownię metod diagnostycznych.

<VLUU L830  / Samsung L830>
<VLUU L830  / Samsung L830>
<VLUU L830  / Samsung L830>
<VLUU L830  / Samsung L830>

Wyklady teoretyczne (80 godz.) mają na celu prezentacje aktualnego stanu wiedzy z dziedzin powiązanych bezpośrednio ze sprawnoscią działania kierowcy (psychologia procesów poznawczych, psychologia pracy, modele niezawodności i błędu, uwarunkowania wypadków, psychologia osobowości i różnic indywidualnych, psychologia stresu) oraz z oceną zaburzeń (zaburzenia emocjonalne i osobowości, psychologiczne aspekty uzależnień). Część wykładów dotyczy także szerszego kontekstu pracy psychologa transportu (prawo i etyka, psychometria, fizjologiczne aspekty pracy kierowcy, polityka bezpieczenstwa ruchu drogowego, osoba niepelnosprawna jako kierowca).

Podstawowe zagadnienia:

  • Podstawy psychologii transportu 
  • Elementy psychologii pracy kierowcy  
  • Prawne i etyczne aspekty psychologii transportu
  • Procesy poznawcze
  • Psychologia osobowości i róźnic indywidualnych  
  • Relacje społeczne a zachowanie w ruchu drogowym
  • Stres i zmęczenie w pracy kierowcy
  • Elementy neuropsychologii klinicznej
  • Zaburzenia osobowości i psychopatologia zachowań a kierowanie pojazdem  
  • Psychologiczne i medyczne podstawy uzależnień
  • Ryzyko w ruchu drogowym

Ćwiczenia i warsztaty (96 godz.) mają na celu umożliwienie zdobycia i/lub pogłębienia praktycznych umiejętności diagnozy (m.in. zapoznanie z narzędziami psychologii klinicznej, pogłębienie diagnozy ze względu na zaburzenia osobowości, zaburzenia emocjonalne). Pozwolą również zapoznać się z obsługą aparatów stosowanych w diagnozie sprawności psychofizycznej kierowcy (cele badania aparatami, parametry poszczególnych aparatów, warunki przeprowadzania badania, sposoby przekazywania instrukcji, a także programowanie urządzeń dla indywidualnych potrzeb, np. na potrzeby niepelnosprawnych). Ważnym aspektem ćwiczeń na aparatach będzie nabycie umiejętności tworzenia norm.

Podstawowe zagadnienia:

  • Metodyka badań kierowców
  • Psychometria
  • Wypadki drogowe – przyczyny, ocena i profilaktyka
  • Procesy starzenia się
  • Aparatura do badań sprawności psychomotorycznej
  • Interpretacja wyników badań
  • Problemy medyczne a prowadzenie pojazdu
  • Stres pourazowy
  • Analiza trudnych przypadków  

Zajecia realizowane sa w trybie zaocznym (soboty i niedziele), srednio 1 – 2 razy w miesiącu.