Studia obejmują łącznie 176 godzin zajęć, zarówno teoretycznych jak i praktycznych
Zajęcia teoretyczne realizowane są w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego przez doświadczonych wykładowców z obszaru psychologii transportu z długoletnią praktyką, która umożliwia analizę trudnych przypadków z jakimi mogą spotkać się absolwenci studiów podczas własnej praktyki zawodowej. Instytut wyposażony jest w labolatorium składające się z bogatego oprzyrządowania różnych producentów oraz bogatą pracownię metod diagnostycznych.
Wyklady teoretyczne (80 godz.) mają na celu prezentacje aktualnego stanu wiedzy z dziedzin powiązanych bezpośrednio ze sprawnoscią działania kierowcy (psychologia procesów poznawczych, psychologia pracy, modele niezawodności i błędu, uwarunkowania wypadków, psychologia osobowości i różnic indywidualnych, psychologia stresu) oraz z oceną zaburzeń (zaburzenia emocjonalne i osobowości, psychologiczne aspekty uzależnień). Część wykładów dotyczy także szerszego kontekstu pracy psychologa transportu (prawo i etyka, psychometria, fizjologiczne aspekty pracy kierowcy, polityka bezpieczenstwa ruchu drogowego, osoba niepelnosprawna jako kierowca).
Podstawowe zagadnienia:
- Podstawy psychologii transportu
- Elementy psychologii pracy kierowcy
- Prawne i etyczne aspekty psychologii transportu
- Procesy poznawcze
- Psychologia osobowości i róźnic indywidualnych
- Relacje społeczne a zachowanie w ruchu drogowym
- Stres i zmęczenie w pracy kierowcy
- Elementy neuropsychologii klinicznej
- Zaburzenia osobowości i psychopatologia zachowań a kierowanie pojazdem
- Psychologiczne i medyczne podstawy uzależnień
- Ryzyko w ruchu drogowym
Ćwiczenia i warsztaty (96 godz.) mają na celu umożliwienie zdobycia i/lub pogłębienia praktycznych umiejętności diagnozy (m.in. zapoznanie z narzędziami psychologii klinicznej, pogłębienie diagnozy ze względu na zaburzenia osobowości, zaburzenia emocjonalne). Pozwolą również zapoznać się z obsługą aparatów stosowanych w diagnozie sprawności psychofizycznej kierowcy (cele badania aparatami, parametry poszczególnych aparatów, warunki przeprowadzania badania, sposoby przekazywania instrukcji, a także programowanie urządzeń dla indywidualnych potrzeb, np. na potrzeby niepelnosprawnych). Ważnym aspektem ćwiczeń na aparatach będzie nabycie umiejętności tworzenia norm.
Podstawowe zagadnienia:
- Metodyka badań kierowców
- Psychometria
- Wypadki drogowe – przyczyny, ocena i profilaktyka
- Procesy starzenia się
- Aparatura do badań sprawności psychomotorycznej
- Interpretacja wyników badań
- Problemy medyczne a prowadzenie pojazdu
- Stres pourazowy
- Analiza trudnych przypadków
Zajecia realizowane sa w trybie zaocznym (soboty i niedziele), srednio 1 – 2 razy w miesiącu.